Súťaže
Téma: Oceány, kontinenty a svetadiely
Súťaž č.1 Tvary kontinentov a svetadielov
Počet súťažiacich: 2
Pomôcky: čo najpresnejšie vystrihnuté obrysy kontinentov alebo svetadielov, zošit
Pravidlá súťaže : Žiaci ukryjú vystrihnuté svetadiely a kontinenty do zošita, prípadne pod nepriehľadný obal. Navzájom si z nich ukazujú iba časť /polovicu, tretinu,.../, tak, že ich povytiahnu spod obalu, či zošita a v určenom poradí hádajú ich mená. V hádaní sa striedajú. Kto uhádne o aký svetadiel/kontinent ide, získava bod. Hra končí ak jeden z hráčov získa 5 bodov.
Alternatívy: Súťažiť je možné z obrysami hraníc štátov, ostrovov, či polostrovov a ľubovolne ich kombinovať.
Súťaž č.2 Poloha svetadielov a kontinentov
Počet súťažiacich: 2
Pomôcky: zošit, ceruza, atlas
Pravidlá súťaže : Jeden z dvojice súťažiacich zadá kontinent a druhý určuje aké oceány /moria/ ho obmývajú z jednotlivých svetových strán. Za každý správne určený oceán /more/ získava bod. V nasledujúcom kole si hráči úlohy vymenia. Atlas ani mapa nie je povolená pomôcka. Súťaž končí ak jeden z hráčov získa 10 bodov.
Alternatívy: Zadávať možno oceány, prípadne moria a hádať aké svetadiely /kontinenty/ ich obklopujú. Takisto môžeme súťaž lokalizovať na menšie územia ako sú jednotlivé svetadiely a ich okrajové moria.
Súťaž č.3 Tvary svetadielov a kontinentov (puzzle)
Počet súťažiacich: 2 až 30, podľa počtu rovnakým spôsobom rozstrihaných máp
Pomôcky: rozstrihané mapy obrysov svetadielov alebo kontinentov, hodinky
Pravidlá súťaže : Žiaci sa snažia čo najrýchlejšie poukladať rozstrihané kúsky svetadielov /kontinentov/ a vytvoriť ich skutočné tvary. Vyhráva rýchlejší. Súťažiť môže celá trieda a vylučovacím systémom dospejeme k šampiónovi triedy.
Alternatívy: Rozstrihať môžeme mapu sveta alebo akúkoľvek špeciálne vybranú mapu.
Súťaž č.4 Ostrovy, polostrovy, prielivy, prieplavy
Počet súťažiacich: 2 až 30
Pomôcky: školský atlas, zošit, pero alebo ceruza
Pravidlá súťaže: Všetci súťažiaci si rozdelia jeden z listov v zošite štyrmi čiarami do piatich stĺpcov. Hlavičkám stĺpcov priradíme tieto názvy: ostrov, polostrov, prieliv, prieplav, hlbokomorská priekopa. Učiteľ zadáva písmena, ktoré si dobre vopred premyslí a žiaci hľadajú v atlase o do stĺpcov vpisujú mená ostrovov, polostrovov, prielivov, prieplavov /morí/ a priepastí, ktoré začínajú daným písmenom. Prví piati súťažiaci, ktorí správne vyriešili úlohu získavajú po jednom bode. Kritérium /napr. potrebný počet bodov/ na ukončenie hry volí organizátor súťaže.
Alternatívy: List papiera je možné rozdeliť na menej stĺpcov a hlavičkám priradiť alternatívne geografické názvy /napr. mená štátov, miest, riek, morí, jazier a podobne/.
Téma: Mapa
Súťaž č.1 Mapové značky
Počet súťažiacich: 2
Pomôcky: papier, ceruza
Pravidlá súťaže : Jeden zo študentov si vyberie z mapových značiek legendy, ktorú po čiarkách kreslí spoluhráčovi na papier. Ten po každom ťahu /čiare/ háda o akú mapovú značku ide. Úlohou hádajúceho je zistiť, čo nedokončená značka v mape predstavuje. Vyhráva ten z hráčov, ktorý uhádne viac neúplných /nedokreslených/ značiek.
Alternatívy: Výtvarne zdatnejší hráči môžu postupne, po častiach kresliť obrysy kontinentov, štátov, či ostrovov, ktorých mená navzájom hádajú. Značky môže kresliť učiteľ a hádajú žiaci triedy.
Súťaž č.2 Zemepisná poloha a miestny čas
Počet súťažiacich: 2 až 30
Pomôcky: atlas, mapa časových pásiem, papier, pero alebo ceruza
Pravidlá súťaže : Žiaci pracujú s atlasom. Ich úlohou je určiť zemepisnú polohu 3 miest a zároveň nájsť vhodný čas, v ktorom by si všetci mohli spolu zatelefonovať /zahrať počítačovú hru, chatovať, webmeetingovať/. Mestá je nutné vyberať tak, aby časové rozdiely medzi nimi neboli veľké! Za vhodný čas považujeme rozpätie od 14,00 do 22,00 hod. (Napr. 1./ Moskva, Praha, Lisabon; 2./ Sydney, HongKong, Dillí; 3./ New York, New Jersey, Los Angeles.) Prvý piati súťažiaci, ktorí správne vyriešili úlohu získavajú po bode.
Alternatívy: Súťažiť možno v jednoduchšej verzii z dvoma mestami, alebo naopak zo štyrmi.
Súťaž č.3 Zemepisná poloha a miestny čas
Počet súťažiacich: 2 až 30
Pomôcky: atlas, mapa časových pásiem, papier, pero alebo ceruza
Pravidlá súťaže : Žiaci pracujú s atlasom. Ich úlohou je najprv určiť zemepisnú polohu dvojice vybraných miest a následne zistiť v akom miestnom čase pristane v jednom z nich letecká linka premávajúca medzi týmito mestami. Výber dvojíc miest závisí od možnosti získať informáciu o dĺžke letu a reálnom leteckom prepojení daných stredísk. (Napr. 1./ Bratislava - Moskva, trvanie letu 4,5 hod.; 2./ Wien - Chicago, trvanie letu 9 až 10 hod.; 3./ London - New York, trvanie letu 8 hod.; 4./ Wien - Sydney, trvanie letu s medzipristátim v Singapure 23 hod.) Prví piati súťažiaci, ktorí správne vyriešili úlohu získavajú po bode.
Alternatívy: Súťaž je nutné prispôsobiť úrovni a schopnostiam žiakov a hľadať dvojice sídel buď s malým časovým odstupom, či naopak zistiť reálne trvanie letov s medzipristátim okolo celej Zeme.
Súťaž č.4 Orientácia v turistickej mape
Počet súťažiacich: 2 až 30
Pomôcky: turistická mapa, niť, papier, pero alebo ceruza
Pravidlá súťaže : Žiaci pracujú s turistickými mapami, najlepšie najbližšieho okolia. Pred začiatkom súťaže musí učiteľ presne zadať pre každú mapu osobitne miesto štartu výletu a cieľa. Úlohou žiakov /jednotlivca, dvojice,.../ bude naplánovať 3 druhy výletov.
• 1./ Pre dospelých turistov, ktorí vyhľadávajú náročné trasy, s peknými vyhliadkami a veľkým prevýšením.
• 2./ Pre rodičov s malými deťmi s miernym prevýšením a primeranými zastávkami.
• 3./ Pre cykloturistov po označených chodníkoch a štátnych cestách.
Žiaci popisujú smerovanie trasy a mená sídel, vrchov, vyhliadok, riek, ktorými trasa prechádza. Zároveň upozorňujú na atraktívne turistické javy, ktoré trasa ponúka. Jednotlivé originálne riešenia a ich úroveň posudzuje učiteľ. Úloha by mala predchádzať triednej turistickej vychádzke, ktorá by viedla po najzaujímavejšie vedenej trase!
Alternatívy: Pri riešení úlohy možno použiť mapy jednotlivých štátov Európy a sveta, prípadne atraktívneho regiónu a teoreticky naplánovať turisticky zaujímavú trasu.
Téma: Krajina
Súťaž č.1 Krajina a jej zložky
Počet súťažiacich: 6 alebo 7
Pomôcky: papier, pero alebo ceruza
Pravidlá súťaže : Každý zo šiestich /prírodná krajina/, či siedmych /kultúrna krajina/ žiakov predstavuje jednu zložku krajiny. Úlohou žiakov je nájsť, čo najviac dôvodov pre ktoré sú v krajine nenahraditeľné. Po zdôvodnení nenahraditeľnosti prvého súťažiaceho nasleduje ďalší až kým sa všetci šiesti nevystriedajú. Striedajú sa dovtedy, kým niektorého z nich už viac nenapadne žiaden dôvod nenahraditeľnosti. Ten zo súťaže vypadáva a hra pokračuje bez neho. Súťaž vyhráva ten z hráčov, ktorý nájde najviac dôvodov nenahraditeľnosti svojej zložky krajiny. (Napr. 1. Bez vody by nebolo rýb. 2. Bez vzduchu by nemohli lietať lietadlá. 3. Bez horniny by nebolo pohorí. 4. Bez pôdy by nemali rastliny korene. 5. Bez rastlín by nebolo niektorých zvierat. 6. Bez zvierat by nebolo brlohov. 7. Bez človeka by nebolo miest. atď.)
Alternatívy: Dôvody nenahraditeľnosti jednotlivých krajinných zložiek možno zameniť za slová, ktoré s danou zložkou krajiny súvisia. (Napr. 1. Voda - ryby. 2. Vzduch - vietor. 3. Horniny - uhlie. a pod.)